18.07.15

První týdny s Intuitive Eating

Zdravím,
už zhruba dva roky pro sebe hledám vhodný způsob stravování, který bude mému tělu vyhovovat, nebude ho ničit a nepovede k žádným komplikacím. Na chvíli jsem si myslela, že toto pomyslné vítězství získalo IIFYM, ale poté, co jsem se zamyslela a zjistila, že mám stále problémy s přejídáním, a že mi ani moc nevyhovuje plánování (ala když jsem si naplánovala, že si dám k večeři tvaroh, vůbec jsem na něj pak neměla chuť), udělala jsem razantní krok, odinstalovala KalorickéTabulky z mobilu to byla pro mě ještě pár dní předtím opravdu hororová představa :D a rozhodla se stravovat podle aktuálního hladu, chuti a pocitu.

Čekala jsem, že to bude peklo. A ono vůbec. Po počítání a plánování se mi ani nezastesklo, nemám sklony jíst, i když jsem plná, i když nemám hlad, kdykoliv se nudím, nemám potřebu jíst tuny nezdravých věcí .. prostě je to úplně bezva! :)

Už jsem totiž začínala být vším tím počítáním úplně posedlá. Tabulky byly na mém mobilu otevřeny nejčastěji ze všech aplikací, místo jídla na talíři jsem viděla jen obsah tuků, bílkovin a sacharidů a nedokázala jsem si vychutnat neplánovaný pokrm bez toho, abych přemýšlela, kolik čeho obsahuje a jestli tím náhodou něco nepřešvihnu. A když jsem si náhodou nestihla ráno naplánovat jídlo na celý den, bože, to bylo peklo! :D

Samozřejmě, i když jsem zahodila Tabulky jako program, jistý pozůstatek mám v hlavě. Vím, jaké potraviny obsahují hodně tuků, jaké hodně bílkovin, jaké spoustu sacharidů. Ale nevím kolik. Takže jediné, v čem mi mé znalosti pomáhají, je to, že se snažím jíst jídla s co nejvyšším obsahem bílkovin.
Když jsem jela podle IIFYM, kolikrát už jsem ani neměla chuť na běžná jídla jako je maso, zelenina, luštěniny .. jediné, na co jsem dokázala myslet bylo to, abych si do maker nacpala nějaký ten kousek čokolády a pak jí stejně z výčitek snědla celou a ještě pár sušenek k tomu nebo čehokoli jiného "ne 100% clean". Jak jsem zmiňovala v minulém článku o přejídání, snažím se teď jíst z drtivé většiny zdravě, protože jakýkoli kousek pochutin ve mě způsobuje pocit, že už jsem to pokazila a mohu/musím to dojíst celé. S "intuitive eating" se mi tenhle problém vyřešil sám, nemám totiž na prasárny ani chuť. 

"Intuitive eating" je v podstatě nejběžnější systém stravování na světě. Stravuje se tak každý, kdo nikdy nepřičichl k fitness, dietám či poruchám příjmu potravy. Prostě jíte, na co zrovna máte chuť. Dokud máte hlad a nejste přejedení. Tělo si samo řekne o živiny, které zrovna potřebujete, a to prostřednictvím toho, na co máte chuť. Pokud to tedy nejsou smažené a tučné prasárny, to pak není řeč vašeho těla, ale vašich chutí.  
Bohužel, kdo někdy své stravování více řešil, už se dokáže hůř té posedlosti kontrolou zbavit a jíst "intuitivně" může být sakra těžké. A proto se snažím být důkazem toho, že to jde. Dopracovala jsem se k tomu sice až po několika letech v bludném kruhu, ale přeci. :)

Nemám nic proti přesně naplánovaným jídelníčkům, rozumným "dietám" a výživovým poradcům dobře, u těch poradců proti jak kterým. Ale věřím, že zdravý a spokojený "fitness život" jde mít i bez toho. Bez posedlosti jídlem. 

A co vliv na postavu? Nebudu tloustnout/hubnout/ztrácet svaly, když si nebudu přesně počítat, kolik čeho sníst? Pravděpodobně ne. Při racionálním stravování a rozumných porcích to, hádám, nehrozí. Uvidím za pár týdnů. :)


15 komentářů:

  1. Já si myslím, že tohle je ten nejlepší způsob, já to tak dělám taky a držím se. .)

    OdpovědětVymazat
  2. Po několika letech kdy jsem si jezení bez kalorických tabulek nebo minimálně bez plánování jídla nedokázala představit jsem začala jíst tak nějak normálně. Dle hladu, dle aktuální potřeby a taky podle toho na co jsem měla chuť. A zmizelo přejídání i několik kil a i když nejím super zdravě tak jsem spokojená. A k počítání kalorií bych se už vracet nechtěla :)

    OdpovědětVymazat
  3. Po delší době jsem se taky k tomuto dopracovala, díky za to :) Za mě nejlepší způsob stravování fungující na všechny :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsem se k tomuhle nějak dopracovala, ani jsem nevěděla, že to má nějaký název. :D :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to jsem ráda, že si našla to, co ti vyhovuje :)
    Já také nic nepočítám a nikdy jsem nepočítala, už mám nějak tak odhadnuté porce, které sním a řídím se hlavně podle hladu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Učinila jsi skvělý krok, jezení podle hladu a chuti je stejně neprospěšnější, protože ač si v této době namlouvají lidé cokoliv, tělo prostě ví nejlíp, co potřebuje. :)
    roxyshealthyland.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  7. Taky jím spíš podle toho, jak mám hlad a nepodle nějakých tabulek :) A někdy to dopadne tak, že skončím v deset večer se zmrzlinou v misce, jako teď :D Takže by to už asi chtělo nějaký řád :D Jinak máš super jídelníček :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já to mám tak půl na půl. Někdy jím celý den vyloženě intuitivně, někdy si to ale spočítám, jen tak pro představu. Ale ráznou převahu má intuitive eating :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ty tabulky jsou hrozný peklo, kdysi jsem tím taky byla posedlá a nedej bože, abych překročila limit, jenže mně to přijde, že když to člověk dodržuje, tak jako by hladověl... :( Musím říci, že když mám zrovna fitness období a cvičím, tak se snažím jíst úplně normálně i nezdravé věci jím, ale v normě, pro mě je důležité se cítit v pohodě a potom vše jde, ne pod tlakem :)

    OdpovědětVymazat
  10. Podle mě je tento způsob stravování úplně nejlepší :) jíš co chceš, na co máš chut a ne nutně jen to, co máš v "zrovna tabulkách".. jsem ráda, že se takhle stravuji :)
    Jinak dostala jsem chut na LO krém od šmakouna! :D

    Děkuji za komentář! :) lehké to není ( o tom sama jistě víš i o ZP se mluví dost těžko), ale pokud by to mělo někomu pomoct, tak to obětuji :)

    OdpovědětVymazat
  11. Já se tímto řídím už hodně dlouho a vyhovuje mi to :) Dám tělu to, co chce :) Nikdy jsem se IIFYM neřídila, ale počítala jsem - v anorexii. Teď už bych se k tomu vracet nechtěla, ani by mě to nebavilo....Stačí mi občas dělat FDOE na blog a chytám nervy :D Ale i tak...samozřejmě si také pamatuji hodnoty některých potravin (díky anorexii), ale už mi to naštěstí neprolétne hlavou pokaždé, když danou potravinu vidím :) A toto stravování se mi osvědčilo i proto, že díky němu vidím (nebo začínám vidět) výsledky, které očekávám :)

    http://lucyshealthylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  12. Já s tím naprosto souhlasím, taky jsem znala tadyto počítání a za vším viděla jen tuky a "špeky". Teďka jím zdravě ale intuitivně - přijde mi pitomé, plánovat si jídlo na 3 dny dopředu, když pak mám třeba místo masa chuť na těstoviny :)
    www.deelays.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  13. Zní to hezky, ale moc si nevěřím, že zvládnu poslouchat hlas těla a ne chutí. :D Nicméně je to opravdu zajímavé. Tělo si vždycky řekne, co chce, jen se ho musím naučit poslouchat.
    KattyLife

    OdpovědětVymazat
  14. Když ono je to někdy ale hrozně těžký, jíst jen to, na co mám právě chuť. Někdy bych snědla i dvě tabulky čokolády a přitom bych ji neměla, takže pak ty výčitky jsou hrozný a tak jdu běhat a zvolím delší trasu... Naučit se rozlišit co fakt tělo potřebuje není jen tak, já potřebuju mít v jídle určitý řád.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! :)
Na všechny odpovídám zde na blogu.