04.11.15

Přehled pečiva v ČR

Ahojda,
to, že tmavé pečivo zas tak zdravé není, víme asi všichni, ale vyznat se ve všech druzích, které nesou v názvu slovo "-zrnný", popř. cereální a podobně, už je horší. Rozhodla jsem se tedy zužitkovat své nově nabyté informace ze školy (volitelná výživa je prostě nejlepší) doplněné informacemi z knih a sepsat vám, co se za těmi nicneříkajícimi názvy vlastně skrývá. :)


Jaké pečivo brát?
Žitné - Obsahuje minimálně 90% žitné mouky. Žitná mouka je lépe zpracovatelná pro lidský trávící trakt, má vysoký obsah vlákniny, minerálů a vitamínů, má i nižší glykemický index, takže je vhodnější do redukčních diet (zasytí na delší dobu).
Celozrnné - Obsahuje minimálně 80% celozrnné mouky. Celozrnná mouka je pro tělo přiznívější opět vyšším obsahem vlákniny a dalších látek. Bohužel se rychleji kazí, než mouka bez obalových částí, proto se používá častěji mouka necelozrnná, popř. se do pečiva pak přidávají látky, které kazení brání či ho zpomalují.
Staročeské - Minimálně 70% žitné mouky.
Selské - Minimálně 60% žitné mouky.
Žitno-pšeničné - Už není tak skvělé, ale v nouzi se to dá - obsahuje minimálně 50% žitné mouky a minimálně 10% pšeničné mouky.

Jakému se raději vyhnout obloukem?
Pšeničné - Obsahuje minimálně 90% pšeničné mouky. Pokud nedržíte bezlepkovou dietu (která je, btw, u lidí, kteří netrpí alergií na lepek, zbytečná) konzumace pšeničného pečiva vám samozřejmě (v rozumném množství) neuškodí. Ale ani neprospěje. Nízký obsah vlákniny, minerálů, vysoký glykemický index, díky kterému máte brzy znovu hlad..
Tmavé - Vůbec nemusí být z celozrnné ani žitné mouky, může být pouze dobarveno karamelem/opraženou moukou.
Cereální - Jakékoli obilí (i pšenice) je cereálie. Pouze tah výrobců, jak nalákat zdravě se stravující část lidstva na klasické pečivo.
Vícezrnné - Obsahují pšenici a žito v neurčitém podílu a k tomu ještě další obilovinu, olejninu či luštěninu minimálně v 10%. Nikdo vám ale nezaručí, že zbylých 90% není pšeničná mouka.
Speciální - To samé, jako vícezrnné pečivo, s tím rozdílem, že kromě obilovin, olejnin a luštěnin moou být zastoupené i jiné potraviny, jako např. zelenina, různé plody, mléčné výrobky ..

Doufám, že vám článek trochu usnadní dlouhé přemýšlení v supermarketu, co si teda za pečivo vzít .. mně osobně tyto informace hodně pomohly. :)

Jaké pečivo si nejčastěji kupujete?
FACEBOOK / INSTAGRAM

19 komentářů:

  1. Já jsem vždy z těch názvů div živa a je to hrozný, vůbec se v tom neorientuju. Ale díky tvému článku a tom teď budu o mnoho lépe :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super článek! I když pečivo nejím, tak aspoň pořádně vím co si dát. A každopádně mě překvapilo pečivo staročeské a selské - o tom jsem ani netušila, že je to takto dané :)

    OdpovědětVymazat
  3. Někdy mě až ty názvy udivují :D a i se jim směju :D, ještě že celá naše rodina skoror nejí jiné pečivo než žitné a nebo si pečeme domácí :D !

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek. Takhle hezky sepsané jsem to přesně potřebovala vidět! :))
    Zvu tě k sobě na giveaway: KattyLife - GIVEAWAY

    OdpovědětVymazat
  5. Wow, díky za přehledný soupis :) Snažím se jíst ty "lepší" ,ale jak už to bývá, cereálním a vícezrnným neuniknu. Ale tak věřím, že když se tím člověk necpe denně, tak se to dá ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Super článek, pro mnoho lidí to bude určitě dobré vodítko :) Já kupuji jen celozrnné či žitné :)

    OdpovědětVymazat
  7. Mně vždycky rozčílí "z mraženého polotovaru". Je to téměř všude, když člověk nejde do normální pekárny. To už je lepší si to upéct doma, kdo má pekárnu :)
    Jinak tě zvu na giveaway o Cyclone Cup, mohl by se ti hodit na cvičení, v menu najdeš odkaz :))
    Getmovin by Deni

    OdpovědětVymazat
  8. velmi dobre tipy, ja si niekedy zvyknem dat namiesto peciva knackebrot, aj ked z toho sa velmi nenajem :)
    http://theraspberrylipstick.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ale zase knackebrotem nic nezkazíš, lepší, než většina pečiva :) ale aby toho člověk snědl tuny aby se najedl, no ..

      Vymazat
  9. ja sa snažím kupovať tie kaiserky čo máš na obrázku.. lenže tie neviem z čoho sú... sú zdravé? nie sú len tmavé?
    www.gummybaum.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. aojda, ty jsou právě cereální, takže nic moc :(

      Vymazat
  10. Super článek. O pečivu toho mám načteno fakt hodně. Nejlepší je samozřejmě upéct si své vlastní, ale kdo by na to měl čas že jo. Já jsem si oblíbila ty žitné lisované chlebíky se semínky :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Teď jsem objevila v Albertu slunečnicové celozrnné bulky, takže když mám chuť, koupím si je. Nebo jím celozrnný toastový chléb a nebo právě ty kaiserky, které teda asi moc zdravé nejsou :( Ale jednou jsem si koupila jeden balený rohlík, který už na první pohled vypadal strašně uměle tmavý :D :/ )
    www.velkakucharka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ono jednou za čas to neuškodí, a kolikrát to člověk právě ani nepozná, no :(

      Vymazat
  12. Teď jsem objevila v Albertu slunečnicové celozrnné bulky, takže když mám chuť, koupím si je. Nebo jím celozrnný toastový chléb a nebo právě ty kaiserky, které teda asi moc zdravé nejsou :( Ale jednou jsem si koupila jeden balený rohlík, který už na první pohled vypadal strašně uměle tmavý :D :/ )
    www.velkakucharka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  13. ahoj :) a co grahamové pečivo? jak je to s ním?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. aojda, na grahamové pečivo v ČR není legislativa, takže pod tímto pojmem můžeš koupit spoustu rozličných výrobků :(

      Vymazat
  14. To je super článek :) Já často kupuji celozrné a tmavé pečivo :)

    OdpovědětVymazat
  15. ja sa radšej pečivu vyhýbam,keď sa dá úplne...lebo mi nerobí nejak dobre..a keď už tak si dám kúsok nejakého špaldového, alebo celozrnného :)
    MakeUpByVeo

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář! :)
Na všechny odpovídám zde na blogu.